● About my Works / Munkáimról

   
  Emotivna putovanja

     U haiku poeziji,  pesnik stvara neocekivani spoj dva potpuno razlicita, u svakodnevnom zivotu nespojiva elementa. Pesnik ne izgovara direktno ono sto bi zeleo reci, vec radije ostavlja citaocu da iz ovog neocekivanog spoja sam nagovesti i prozivi emociju o kojoj govori. Kombinacija vizuelnog (crtez/slika) i verbalnog (naslov/recenica),posmatraca odvodi na jedno sasvim trece mesto, mesto koje nije niti vizuelna niti verbalna, ved cisto emotivna.
    
Your Space, 2012
   Leta 2011 godine, dok sam setajuci Budimpesto trazila inspiraciju za jedan street art projekat, u izlogu jedne male prodavnice igracaka ugledala sam dve gumene lutke. Ne znajuci tacno zasto, kupila sam obe – jednu musku i jednu zensku. Imale su pomalo banalan izraz lica, made-in-china estetiku, a kada sam im svukla odecu, jedina razlika izmenju njih bila je sto je zenska lutka imala trepavice, a muska ne. Ove lutke sam koristila za pomenuti street art projekat koji sam nazvala „The People Place”, a nakon toga pocela sam da ih crtam i slikam u vecini svojih projekata. Vrijacije i relacije u koje ove lutke mogu mogu postaviti, postale su analogija za medjuludske odnose, unutrasnja pretrazivanja, varenja, velika spremanja. Naslov, rec ili recenica koja prati svaku od njih, sastavni je deo rada i posmatraca odvodi na „trece mesto” – emociju koju ne vidi na slici  niti je nalazi u naslovu vec je prepoznaje u sebi samom.
     Serija crteza pod nazivom „Pokretiunutranjeg” (The Movements of the Inner”) nastala je izmedju 2004 i 2011, tacnije pre nego sto sam pocela da crtam i slikam lutke. U njoj prvenstveno pratim unutrasnja kretanja (mojih) misli, svesti,i osecanja, koje su tipicna za svakodnevicu jedne zene. Zanima me ona vrsta zenskog (mog) unutrasnjeg zivota o kojoj se ne govori, o kojoj mnogo zena nije ni svesno ali cije stalno prisustvo tiho zulja. I u ovim radovima naslov (koji je najcesce recenica) dovrsava vizuelno i  time stvara tenziju i izaziva emotivno pomeranje. 
(decembar 2012)



Menekültek művészete utolsó szobra
installáció, 2001.
   Öt év után
    ( A PTE MK DLA képzésem visszatükröződése 3 éves    műtermi munkámban)


   Amikor 2002. szeptemberében elkezdtem a DLA képzésemet a PTE MK-n, sok mindent hagytam magam mögött. Amit viszont a rajzmappákkal, ecsetekkel és festékekkel együtt beköltöztettem a műterembe, az se egyszerű, se könnyű csomag nem volt. Három jeruzsálemi egytemi év után, amikor végre fakulni kedett a Szerbiában tapasztalt emlékem a Milosevic-korszakról, 1999 tavaszán a NATO elkezdte Szerbia bombázását, pont abban a városban, ahol a szüleim éltek. Ősszel az öcsém tragikus halála következett. 2000-ben pedig, pár hónappal azután, hogy elvégeztem a jeruzsálemi művészeti akadémiát, elkezdődtek a terrortámadások Jeruzsálemben, amik a következő 2 éven belül majdnem mindennapos eseményekké váltak. Négy nappal azelőtt, hogy véglegesen Magyarországra költöztem volna, a rádióból jött a hír: az egyik volt lakótársamat felrobantották az egyetemi kávézóban, miközben sorba állt ebédelni. Ilyen csomagot – vagy akár gubancnak is nevezhetjük – cipeltem a saját két vállamon 2002. szeptemberében, amikor Pécsre érkeztem, és ebből a csomagból merítettem az alkotó energiámat több éven keresztül. A súlya csak most, visszafelé nézve tudatosult bennem, és az is, mennyire erősen befolyásolta a tematikát, amivel foglalkoztam.
Kötött kezek 
merített papír, tojástempera, diavetités
2002 - 2003.
   Most, nyolc évvel későbbről visszanézve a magyarországi kezdésemre, kezdem érteni, hogy milyen fontos korszak volt számomra ez a három év. Saját vizuális nyelvemet-utamat, ami addig csak homályosan derengett előttem, akkor éreztem kinyílni. A két pólust, két különböző művészetnevelési hozzáállást, amit Szerbiában és Izraelben tapasztaltam, és amik addig belső konfliktusnak éltem át, végre ki tudtam békíteni egymással. Megértettem, hogy mindkettő egyéniségem része, és hogy kettejük közűl nem egyet kell választani, hanem inkább magamban megtalálni azt a helyet, amiben mind a kettőből tudok meríteni. A hagyományosabb rajzi, festői, szobrászati tudást, amit a képzőművészeti akadémiám előtt, a szerbiai művészeti főiskola és a magán rajziskolák kereteiben tapasztaltam, és a kortárs művészeti gondolkodás módot, illetve a nem hagyományos művészeti anyagok használatát, amit Izraelben tanultam, végre egyesíteni tudtam. A pécsi három éven belül, megtaláltam a saját belső vizualis hangomat, és elkezdtem követni.
   Ami a mai napig foglakoztat az alkotásban, az a különböző, sokszor ellentétes elemek kombinálása. Számomra ez valamenyire hasonlít a haiku-költészetre, ahol a költő szokatlanul egymás mellé helyez különböző képeket, gondolatokat, szavakat ahhoz, hogy egyfajta érzelmi utalást adjon arra, amiről nem beszél, amit nem mond ki. Hasonlóan, a saját alkotásaimban igyekeztem szokatlan találkozásokat létrehozni, abból a célból, hogy a találkozásból megszülessen valami harmadik, ami inkább egy érzés, mint hogy szavakkal lenne megfogalmazható. 
   A doktori képzésem első évében először elkezdtem különböző módokon kombinálni festményt és szöveget. Így megszületett a Good Morning Harry Potter című festményem, ahol egy merített papírra készült, tojástempera festményt elhelyeztem egy vitrines keretben, amin homokfúvott szöveg látszik. A Cím nélkül - Megkötött kezek című festményemen, merített papírra, tojástempera festményre vetítettem egy szöveget. A szöveg és kép találkozása elsősorban vizuálisan érdekelt, viszont idővel megértettem, hogy a nagyon specifikus szöveg inkább a kép nehezen olvashatóságát okoz, bezártsághoz vezet, így ezután szöveg helyet inkább két képelemet próbáltam kombinálni – két festményt, festményt és foltot, illetve festményt és rajzot, ami például látható az It’s a Boy című festményen. A szöveg és kép kapcsolatát tovább kutattam a Sincerely Barbara című mail art pojektemben, ezúttal arra figyelve, hogy a szöveg használata miatt a munka ne veszítsen sokrétűségéből. A több, mint 40 képeslapból álló sorozatot dedikáltam és postán elküldtem Faten Nastas Mitwasi, palesztín barátnőmnek, aki Betlehem mellet élt. A mail art projektet először az Al-Kahf Gallery, Cultural Center Betlehem-ben állította ki 2004-ben, később pedig Szerbiában és Magyarországon is bemutatásra került. A harmadik évben, miután visszajöttem Finnországi diákcsere programból, ahol egy dokumentumfilmet készítettem (Finland is a Great Country), és valamenyire megismertem a videovágás lehetőségeit, elkezdtem dolgozni a festmény és videóvetítés kombinációjának lehetőségein. Első ilyen próbálkozásomon egy a második évben elkészült, lakodalmat ábrázoló festményemre vetítettem a nagymamámról készült videófelvételt (cím nélkül- Nagymama, lagzi). A munka idézte egy korábbi, még 2001-ben elkészült festményemet, ahol hasonló motívumok és kompozíció szerepeltek. Ez a munka a korábbi próbálkozásokkal együtt inspirálta a két alkotásomat, amelyek végül a mestermunkáim lettek: Hommage a Cartier-Bresson és Tejöntő című munkáim videóvetítések, merített papírra készült tojástempera festményre.

Amellett, hogy három éven keresztül próbálkoztam különböző vizuális és szöveges elemek kombinálásával, bizonyos munkáim nem sorolhatóak be a fentiek közé, és jobban érthetőek, mint próbálkozások, hogy a gondolataimat, érzéseimet különböző anyagok által tudjam kifejezni. Még akkor is, ha fenti kategóriától eltérnek, ezek a kisérletek, tapasztalások befolyásolták a későbbiekben művészi döntéseimet és az anyagok használatát. Egy pár ilyen munkát, anyagot szeretnék itt kiemelni.
Merített papírral még 1996-ban, az egyetem folyamán ismerkedtem először. A DLA képzés első éven, Lieber Erzsébet által tartott papírmerítési kurzuson megismerkedtem a nagyon egyszerű és könnyen használható, számomra új papírmerítési technikai lehetőségekkel, illetve a ruhafesték, és a vízüveg használatával. Ez inspirálta a 90 perc a gyermekkorról című időbeli installációmat, ami 2003 nyarán megvalósult a Pécsi Galéria Pincegalériájában. Ezen túl a mások, illetve az általam megszervezett nemzetközi papírmerítési alkotótáborokban lehetőség adódott, hogy a papírmerítésről való tudásom bövüljön. Próbálkoztam a vízjel-rajzokkal is, amik később, már a 3 éves DLA képzés után inspiráltak egy installációban, illetve más munkatervekben. 
   A DLA képzésem második évben felfedeztem a Magyarországon gyártott, sok árnyalatban kapható fapácot. Ezeket, illetve a papírmerítésből ismert vízüveget használtam az embrió-ciklusban. A kiindulópontban használt családi fényképeket lecseréltem orvosi tankönyvekben talált, egészséges, és genetikailag deformált embriók képeivel. Némelyiket kombináltam merített papírral, így a festmény részben 3 dimenziós lett. Ez a tapasztalat később inspirálta a mestermunka technológiai elkészítését, illetve a felületkezelését.
    A három év alatt elkezdődött kutatásaim, kereséseim folytatódnak. The Movements of the Inner (Belső mozgások) című rajzsorozatban használtam a rajz és a cím kombinációját. A DLA képzésem három évének tapasztalatai visszatükröződnek a most készülő munkáimban is, mint például Három grácia (Baubo, a has, a nő és a labda) című trilógia videóinstallációban, illetve a Három grácia időbeli installációmban.

Budapest, 2010. december 29.